8.5.2008

Clinton, aika luovuttaa?

"Me tiedämme nyt, kuka demokraattien ehdokas on, eikä sitä kukaan voi kiistää", arvioi NBC-kanavan veteraaniankkuri Tim Russert.

"Clintonin ongelmien syvyyttä alleviivasi keskiviikon tieto, että Clintonia pitkään tukenut senaattori George McGovern ilmoitti siirtyneensä Obaman tueksi ja vaati Clintonia luopumaan kilvasta puolueen yhtenäisyyden vuoksi."
Pekka Mykkänen, HS, 8.5


“Right now Hillary Clinton may not be able to do the math, but Republicans have been for the last couple of weeks,” sanoo Kevin Madden, republikaani konsultti joka työskenteli Mitt Romneyn kampanjassa tänä vuonna.
Michael Cooper, New York Times, 8.5

Republikaanit ovat jo alkaneetkin kampanjoimaan Obamaa vastaan - he eivät edes huomioi enää Clintonia. Kaikille tuntuu siis olevan selvää, että nainen ei tule tälläkään kertaa johtamaan maata. Kysymys kuuluukin, tuleeko presidentiksi toinen kohuttu vaihtoehto - musta - vai kääntyykö voitto kuitenkin McCainille.



Uutispäivystäjä Anni

Pohjois-Carolina Obamalle, Indiana Clintonille

"Yhdysvalloissa Barack Obama on voittanut demokraattien esivaalit Pohjois-Carolinan osavaltiossa. Hillary Clinton puolestaan voitti Indianassa. Merkittävällä voitollaan Obama lisäsi tiukassa kilvassa johtoaan Hillary Clintoniin, joka ei luovu toivosta."
YLE, 7.5.08

New York Times ei erehtynyt; Clinton vei Indianan Obaman voittaessa Pohjois-Carolinassa. Obama voitti Pohjois-Carolinan jopa odotettua vahvemmin saaden 14% äänistä, mutta Clintonin voitto Indianassa ei ollut yhtä vakuuttava, ero oli vain n.2%.

Clinton on kuitenkin nyt hyvin pahassa asemassa. Hänen pääsynsä demokraattien ehdokkaaksi näyttää koko ajan yhä epätodennäköisemmältä. Lisäksi sekä Yle, Helsingin Sanomat, että New York Times puhuvat kaikki Clintonin kampanjan rahavaikeuksista; viimekin kuussa Clinton joutui käyttämään kampanjointiinsa omia varojaan 6,4 miljoonaa dollaria. Jollei suuria käänteitä tapahdu, alkaa Hillaryn peli näyttää pikkuhiljaa pelatulta. Toisaalta, onhan kyseessä Yhdysvallat - mitä vain voi tapahtua.


Uutispäivystäjä, Anni

7.5.2008

Clinton vs. Obama, kenttinä Pohjois-Carolina ja Indiana

Hillary Clinton ja Barack Obama ovat tänään vastakkain viimeisissä suurissa esivaaleissa - Pohjois-Carolinassa ja Indianassa.

"Ehdokkaaksi pyrkivien senaattorien välinen kilpailu on erittäin tasainen Indianassa. Sen sijaan Pohjois-Carolinassa Clintonin uskotaan kurovan kiinni Obaman etumatkaa." YLE Uutiset, 6.5

New York Times taas kertoo, että Pohjois-Carolinassa Obama johtaa kyselyiden mukaan n. 8 prosentilla, mutta ero on kaventunut viime aikoina. Mustien osuus äänistä tulee siellä
olemaan n. 32-40 prosenttia.

Indianassa Clintonilla näyttäisi olevan n. 6 prosentin johto kyselyiden perusteella. Siellä mustien uskotaan muodostavan n. 8 tai 9 prosenttia kaikista äänistä.

Helsingin Sanomien ja New York Timesin kuvaukset tilanteesta taitavat siis hiukan riidellä keskenään. Eivätköhän New Yorkin tiedot ole kuitenkin Helsinkiä edempänä.

Tuloksen näemme kuitenkin vasta huomenna. Me Suomen kansalaiset emme voi siihen asti muuta, kuin toivottaa
hiljaa mielessämme onnea oman suosikin menestykselle. Huomenna katsotaan oliko siitä apua.


uutispäivystäjä Anni

5.5.2008

Perhepappi muuttaa vaalien suuntaa

Obaman suosion laskuun uskotaan muuallakin kuin Yhdysvalloissa.

Suomessa Helsingin Sanomat selittää tätä alamäkeä pastorikohulla. Lehti kertoo kyselyjen näyttäneen maanantaina, että Obaman perhepapin, Jeremiah Wrightin, esiinnyttyä amerikkalaismedialle viime viikolla, Obaman kannatus on lähtenyt selvään laskuun.

”Obaman jyrkkää alamäkeä selitetään Wright-kohulla, jota kommentoidaan amerikkalaisviestimissä aamusta iltaan. Viime viikon maanantaina Obaman musta chicagolaispastori sanoi kansallisella lehdistöklubilla esimerkiksi uskovansa, että Yhdysvaltain hallitus saattoi luoda aids-taudin tappaaksen mustat.

Radikaalit, kyseenalaiset ja epäamerikkalaisiksi tulkitut kannat ovat saaneet amerikkalaiset pohtimaan, missä määrin "Obaman henkiseksi oppaaksi" nimitetty Wright on vaikuttanut ehdokkaan maailmankatsomukseen. Obama irtisanoitui täysin Wrightin ajatuksista.

The New York Timesin ja CBS-kanavan maanantaina julkaisemassa kyselyssä 47 prosenttia sanoi uskovansa, että Obama tuomitsi Wrightin puheet, koska "se auttaisi häntä poliittisesti". 34 prosenttia ajatteli, että "hän on todella eri mieltä Wrightin kanssa". ”

Pekka Mykkänen, HS, 5.5.08


uutispäivystäjä Anni



2.5.2008

N.Y.T. povaa käännettä


New York Times ennustaa uuden käänteen tapahtuneen. Obaman aura on kääntynyt laskuun ja Clinton hinaa vuorostaan itseään ylöspäin.


- Lähde: New York Times

1.5.2008

Vaaliryhmältä kannatusta kaikille

Nettilukion blogiryhmä ennusti ja äänesti kolmannen kerran Pennsylvanian esivaalien yhteydessä sitä, kenestä lopulta tulee Yhdysvaltain presidentti eli maailman mahtavin henkilö. Tasaista on.

Clintonin ja Obaman kannatus demokraattiehdokkuudesta menee tasan. Hillary Clinton kuitenkin johtaa 40 prosentilla presidenttiveikkausta, vaikka on joutunutkin selvästi perääntymään edellisestä veikkauksesta. McCainia ja Obamaa ennustaa vajaa kolmannes vaaliryhmästä seuraavaksi presidentiksi. Argumentteja on puolesta ja vastaan.

Nainen maailman johtajaksi on kohottava ajatus!



"Hillary Clintonille täytyy olla karttunut kokemusta vuosien varrella, toimiessaan valtakunnan ensimmäisenä naisena. Hänellä on ensiluokkaiset mahdollisuudet, ja hän voi voittaa myöskin monien mielipiteet puolelleen olemalla mahdollinen ensimmäinen nainen valtakunnan presidentiksi."


Värillinen ennakkoluulojen murtaja



"Luulisin Obaman olevan vahvoilla koska hän on ensimmäinen värillinen presidentti ehdokas ja koska hän ei ole niin vanha kuin suurin osa muista. Hän myös näyttää niin kiltiltä, että jotkut saattavat äänestää jo sitäkin. Pysyn edelleen samoilla linjoilla. Noihin vanhoihin mielipiteisiin vielä lisäisin, että Hillarylla en usko olevan mahdollisuuksia voittoon, koska hän on jäänyt kiinni valehtelusta ja koska hänen loan heitto kampanjansa on ollut rumempaa ja näkyvämpää, kuin Obaman."


McCain iskee taustalta kun vastustaja on loattu



"Barrack Obama pääsee demokraattien ehdokkaaksi, sillä hänellä on niin tukeva johto. McCain vie koko potin, sillä Hillary on heittänyt sen verran lokaa Obaman niskaan."


Mutta kääntyykö virta vielä kerran?


"Peli näyttää selvältä, mutta amerikkalaisessa politiikassa muutokset tapahtuvat hiljaa peiton alla ja hyppäävät ykskaks esiin kuin Valentinen päivän kummitus. Muutos on tapahtunut ennenkuin se huomataankaan."


- vaaliryhmä

27.4.2008

15 kuukautta tulee kasaan

Obama ja Clinton ovat kampanjoineet jo 15 kuukautta eikä loppua näy. Tämä on tuonut esiin heidän fyysisen ja henkisen kunnon. Molemmat ovat joutuneet jopa pisimpinä päivinä valvomaan 20 tuntia. Molemmat yrittävät kuitenkin mahdollisuuksien mukaan nukkua mm. lentokoneessa. Haastavaksi vielä Obamalle ja Clintonille tekee se, että heidän on oltava koko ajan iloisia sekä pirteitä ja aina valmiita vastaamaan haastaviinkin kysymyksiin.

Molemmilta osapuolilta kysyttiin miten väsymys vaikuttaa kampanjointiin.
Obama: "Onhan se välillä rankkaa"
Clinton: " Kampanja on kestänyt 15 kuukautta, ja jos aina olisi ollut yhtä kivaa kuin Pennsylvaniassa, se ei tuntuisi 15 vuodelta, Clinton naureskeli.

Molemmille on myös tapahtunut virheitä väsymyksen takia: Obama on puheessaan kehunut John McCainia ja puhunut Amerikan "katkerista" pikkukaupunkilaisista. Clinton on puolestaan luullut laskeutuneensa kerran Bosniassa sala-ampujien tulituksen keskelle, vaikka kuvien mukaan vastassa oli kukkia antanut pikkutyttö.

Uutispäivystäjä Kalle